Svět zkušeností a výsledků pro Váš maximální výkon už od roku 2003, připojte se ...

Rozdáváme dáreček ke každé objednávce nad 999 Kč
10g tester Assassins Pump + ExploMax 250ml ZDARMA.
E-SHOP    DISKUSE    RADY, informace a články 

  Hubnutí Nabírání Rysování  ⋅  Tréninky Cviky  ⋅  Výživa a doplňky Látky v doplňcích  ⋅  Jídelníčky Recepty  ⋅   Motivační galerie  Členové diskuse  

0

Taurin


  7.2.2005 - Martin - 92611 shlédnutí

 Popis látky taurin - co umí jak se používá , jak a kdy se dávkuje.



Eshop s fitness doplňky výživy


Taurin si prožil svůj boom, když se objevily energy drinky, které stavěly hlavně na taurinu. Ovšem sehnat informace o použití taurinu pro účely fitness, byla docela dřina. Ono totiž informace co se stane, když nemáte taurin, co taurin dělá nebo co dělá u podvýživených je vám na nic ! Pro fitness je třeba sehnat co se stane, když ho mám dost a ještě si vezmu nějakej navíc. Vypadá to, že jedná část ho staví hned za glutamin a druhá část odborníku tvrdí, že je na nic.

Lehce jsem tedy našel základní informace o tom, že jeho hlavním zdrojem je maso a že by jej tedy určitě měli brát vegetariání, jinak jím bude chybět.

Teorie
Taurin (neboli kyselina 2-aminoethansulfonová) patří mezi organické kyseliny. Taurin je derivátem aminokyseliny cysteinu a proto je někdy řazen k aminokyselinám, přestože postrádá karboxylovou skupinu. Přesnější by proto bylo označení aminosulfonová kyselina. Taurin je jediná známá přirozeně se vyskytující sulfonová kyselina. Taurin není tedy klasická aminokyselina, jelikož mu chybí karboxilová skupina COOH. Taurin, stejně jako Glycin nemá L- nebo D-configuraci, není tedy nějaký L-taurin jako jsou třeba L-glutamin nebo L-carnitin.

Taurin se primárně vytváří z aminokyseliny cysteinu. Vylučování Taurinu je zmenšeno při deficitu B6, což znamená, že přiměřený příjem B6 je nezbytný pro produkci taurinu. Určité množství taurinu může být vyrobeno přímo z síry, čimž tělo obejde potřebu cysteinu. Cystein a B6 jsou užitečné ke zvyšení hladiny taurinu bez jeho podáváni. Taurin je vylučovan dvěma způsoby. Hlavni způsob je moči, když je hladina taurinu přiměřená. Jestli je taurinu málo, ledviny ho reabsorbují. Taurin je také vylučovan žluči, protože je její součásti.

Vyskytuje se v těle jako samostatná aminokyselina a není nikdy zabudován do svalů. Molekula taurinu je rozpustná ve vodě a proto neprochází lehce většinou tukových membrán tělesných buněk, ale nachází se ve všech membránách. Taurin má několik životně důležitých rolí v lidském organismu zejména pak u novorozenců. Je velmi důležitý pro vidění a pro nervový systém, dále pro kardio systém, má vliv na nervovou soustavu. Zejména je velmi důležitý pro vidění, nedostatek taurinu, zejména v dětství vede až ke slepotě. Jeho funkci je usnadňovat průchod sodíku, potassia, calcia a magnesia do a ven z buněk a stabilizovat elektricitu buněčných membrán. Taurin zlepšuje tvorbu mléka u kojících matek. Další důležitou funkci taurinu je detoxifikace. Taurin je nezbytný pro účinnou absorbci a rozpouštění tuků. V stressových podmínkách spotřeba taurinu vzrůstá.

Dr. W. G. Lampson zjistil, že taurin zvýšuje některé účinky insulinu. Protože insulin má hypoglykemický efekt, je třeba brát taurin opatrně, hlavně máte-li problémy s cukrem. Taurin může vyvolávat uvolňování adrenalinu z nadledvinek. Taurine a hypotaurine mají fysiochemické vlastnosti podobné jako factor pohyblivosti spermií.

Lidské tělo si umí taurin vyrábět, ale jen v malém množství, je tedy třeba ho doplňovat. Toto vše jsou, ale příznaky jeho nedostatků a ten by neměl nastat, pokud jíte maso.

Příznaky při předávkováni taurinem, tedy informace důležité pro nás, jsou popsány minimálně. Zmiňuji se o vlivu na tukové zásoby a jeho rozmístěni, nenašel jsem však žádné upřesnění.

Dále je zjištěno co snižuje množství taurinu v těle, je to aminokyselina kyselina L-glutamová, aminokyselina beta-alanine a beta-hypotaurine, a také B-vitamín kyselina pantothenová. Naopak zinek zvýrazňuje účinky taurinu.

Obsah taurinu v jídle:
Taurin se nacházi v mase, v rostliné stravě ne. Jeho obsah v mase je totiž 1000x vyšší než v na taurin nejbohatších rostlinách. Mnoho taurinu obsahuje hmyz, dále pak červené maso. Je tedy zřejmé, že výše popsané hrůzy z nedostatků taurinu můžou postihnout zejména vegetariány.

Vysoký obsah taurinu je zejména v mase mlžů, chobotnic a lastur. Běžný obsah pak v svalovině hovězí, jehněčí, kuřecí i skopové, zřejmě ve veškeréí svalovině. Názory na vliv úpravy na množství taurinu v mase se různí.

Co z toho plyne, výsledky testováni na sobě ...
Pro fitness veřejnost jsou tedy dvě teorie jedna, ta známější, propaguje taurin jako povzbuzovač. Druhá, ta minoritní, jako insulin mimiker. Ověřil jsem si to sám prakticky a došel jsem k závěru, že se musí brát s cukrem jinak je Vám za chvíli blbě (zřejmě proto jsou všechny energetické drinky s taurinem tak přeslazeny), což by spíše odpovídalo funkci inzulin mimekeru.

Dále je zcela zřejme, že když vezmete taurin jen tak tak se povzbuzení nekoná. Ovšem vezmu-li taurin po tvrdém tréninku je mi najednou tak nějak lehko, veselo a svěže. Toto ovšem pomine začnu-li vykonávat těžký fyzický výkon, pak je mi brzo slabo. Zřejmě dochází k rychlému vyčerpání glykogenu.

Použití a dávkování:
Uvědomte si, že zřejmě neexistuje žádná pořádná studie k předávkováni člověka taurinem. Zatim byl taurin testován pouze na kočkách a krysách. Jestli má opravdu taurin hypoglykemický efekt, je třeba jej brát opatrně, hlavně máte-li problémy s cukrem. Taurin také snižuje tlak !

Výrobci většinou doporučuji 6 gramu denně, před tréninkem 1 gram - 3 gramy Taurinu 30 minut a po tréninku 1 gram - 3 gramy Taurinu. Ovšem bez cukru to s váma asi prašti, takže spíše doporučuji po tréninku 3g taurinu a do toho pak po 10-15minutách klasicky 30-40g glukopuru.


Zatím mi tedy vychází dvoje použití - jako inzulin mimiker a jako povzbuzovač psychiky.

1/ povzbuzovač - vezmete-li 1-4g taurinu po delším fyzickém výkonu, máte pocit jako by se vám rozsvítilo, najednou jste svěží a máte plno elánu ! Ovšem doporučuji to zapít něčím sladkým, protože jinak vás následný výkon brzo vyčerpá !

2/ nabíječ svalů - vezmete-li po tréninku 2-4g taurinu, budete se za chvíli citit svěží a lehce se napumpujete. Někdy stačí počkat, jindy je třeba udělat nějaký výkon třeba 10 dřepů a nastane pocit slabosti, jedná se o vyčerpání glykogenu. V tu chvíli, cca 20min. po taurinu, dodáte 20-50g glukopuru (to záleží na vašem náhledu na růsťák) plus případné volné aminokyseliny. Po dalších cca 20.min dodáte amina nebo protein. A za dalších cca 20min. normální jídlo.

Budu vděčný za Vaše postřehy a zkušenosti, pište do diskuse.


Zdroje informací:
http://www.healingdaily.com/detoxification-diet/taurine.htm
http://en.wikipedia.org/wiki/Taurine
http://endo.endojournals.org/cgi/content/abstract/147/7/3276
http://www.thorne.com/altmedrev/fulltext/taurine3-2.html
http://www.bodybuildingforyou.com/supplements-reviews/taurine-supplement-information.htm
http://www.springerlink.com/content/vhqev3byr3t2rcbd/
http://www.anyvitamins.com/taurine-info.htm
http://www.serve.com/BatonRouge/taurine_chmr.htm
http://pdrhealth.com/drug_info/nmdrugprofiles/nutsupdrugs/tau_0246.shtml
http://www.healthy.net/scr/article.asp?ID=1971
http://www.vetmed.ucdavis.edu/CCAH/Update06-2/6-2_Taurine.html
http://www.findarticles.com/p/articles/mi_m0FDN/is_1_6/ai_71948215
http://alcalc.oxfordjournals.org/cgi/content/full/35/2/215
http://www.indiana.edu/~pietsch/zoe-taurine.html
http://www.lef.org/abstracts/codex/taurine_index.htm
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=PubMed&list_uids=6814&dopt=Abstract




 






   DOPLŇKY - související články


Konkrétní účinné látky v doplňcích výživy.Seznam všech doplňků (v diskusi)Proteiny - co dnes nejlépe koupit pro ochranu svalové hmotyZhubnout - co dnes nejlépe koupit pro hubnutí
Nejlepší protein pro hubnutíSpalovač tuků - jak brát silné stimulanty pro hubnutí i před tréninkemObrovské svaly - jaké fitness doplňky výživy dnes nejlépe koupit pro nabrání svalové hmotyGainer a Protein - návod jak brát gainer a protein pořádně
Fitness doplňky výživy před tréninkemJaké doplňky nejlépe brát po tréninkuVýživa - shrnutí pro všechnyVitamíny a Minerály






   DISKUSE


Své dotazy můžete napsat do diskuse k tomuto článku (případně založit nové téma).




  Seznam článků na F-sportu  ⋅  Tabulky  ⋅  Sitemap  ⋅   Kontakty     SLEDUJTE NÁS: