Svět zkušeností a výsledků pro Váš maximální výkon už od roku 2003, připojte se ...

Rozdáváme dáreček ke každé objednávce nad 999 Kč
10g tester Assassins Pump + ExploMax 250ml ZDARMA.
E-SHOP    DISKUSE    RADY, informace a články 

  Hubnutí Nabírání Rysování  ⋅  Tréninky Cviky  ⋅  Výživa a doplňky Látky v doplňcích  ⋅  Jídelníčky Recepty  ⋅   Motivační galerie  Členové diskuse  

0

CLA


  17.2.2014 - Martin - 33245 shlédnutí

 Conjugated linoleic acid (CLA) je esenciální nenasycená mastná kyselina.



Eshop s fitness doplňky výživy


Conjugated linoleic acid (CLA) je esenciální nenasycená mastná kyselina.

Studie:
Studie naznačuji, že CLA může redukovat riziko rakoviny prsou, prostaty, kůže žaludku a další.

I když byla CLA jednu dobu propagováná jako zázračná látka pro hubnutí, se nepodařilo zcela jednoznačně prokázat vliv CLA na hubnutí. Níže uvedený odkaz obsahuje seznam studií s rozličnými výsledky.

zdroje: http://www.qualitycounts.com/fpcla.html


Od člena Arnold z diskuse:
CLA ve světle vědy
Odborníci z Lousiana State University v USA, kteří publikovali výsledky svých mnohaletých výzkumů v časopise American Journal of Physiology, jí přisoudili, že tlumí potřebu přijímat nadměrné množství energie (mírní pocity hladu) tlumí růst tělesné tukové tkáně zvyšuje rychlost metabolismu a tlumí její pokles zejména v noci (zvyšuje energetický výdej) zamezuje odbourávání svalové tkáně (katabolismus) v důsledku sníženého přívodu energie.

Zjistili zajímavou skutečnost, že strava obohacená CLA měla pozitivní vliv na odbourání tukových vrstev nezávisle na tom, kolik tuku obsahovala. Jinými slovy, jestliže máme ve stravě dostatek CLA, nemusíme se tuků tolik obávat. Třeba proto čerstvě nadojené kravské mléko (kolem 4–5 % tuku) nebylo u našich předků důvodem k tloustnutí a obezitě.Tendence vyloučit tuky ze stravy vůbec má totiž jeden velmi negativní důsledek – snižuje se aktivita vitaminů A, D, E a K a hormonů, které jsou výhradně rozpustné právě v tucích.
Když Američan Dr. M.W.Pariza objevil CLA v r. 1987 v hovězím mase, zajímal ho hlavně její účinek na zhoubné nádory, protože o příbuzné kyselině linolové bylo známo, že působí jako karcinogen. Ke studiu si vybral hovězí maso obsažené v hamburgerech, aby studoval, jaké karcinogenní látky lze v této potravině očekávat. Zjistil, že posunutí dvojné vazby uvnitř molekuly CLA znamená úplně opačný účinek než u linolové kyseliny! U CLA z hamburgerů byla tedy naopak prokázána antikarcinogenita podobně jako např. u selenu! Kromě ní dokázal Pariza, že CLA ještě působí proti ateroskleróze a patří mezi silné antioxidanty. Potom už nebylo složité doložit, že CLA zamezuje oxidaci LDL-cholesterolu na nerozpustnou formu, zlepšuje poměr mezi užitečným HDL- a škodlivým LDL-cholesterolem a celkově snižuje hladinu cholesterolu v krvi. Není to senzace, že látka, která se výhradně vyskytuje v živočišných tucích stejně tak jako cholesterol, nás zároveň chrání proti škodlivým účinkům tohoto strašáka?
Není divu, že povzbudivé výsledky vědeckého výzkumu CLA nebývale rozšířily zájem o tuto látku i v dalších vědeckých kruzích. Dnes se zdá, že CLA může u diabetu 2. typu prokázat stejnou službu jako trojmocný chróm, tj. stabilizovat hladinu krevního cukru. Nadějně také vypadají studie antitrombotických (proti krevním sraženinám) a imunitu zvyšujících účinků CLA.

Potravina Porce --------------Obsah CLA (mg/porce)
Máslo 1 lžička (7 g) --------------------76
Jogurt 1 kelímek (150 g)----------------- 1050
Tavený sýr 1 plátek (28 g) -------------------169
Tvrdý sýr 1 plátek (28 g) ------------------108
Pečený hovězí steak 100 g -------------730
Rostlinný olej 1 lžička (5 g) ---------------1


CLA (kyselina linolová)
  • umožňuje zajistit optimální poměr mezi množstvím svalové hmoty a tukové tkáně v těle.
  • snižuje tělesný tuk
  • zvyšuje přirozenou obranyschopnost organismu
  • podporuje rozvoj svalové tkáně
  • zabraňuje vysoušení a vypadávání vlasů
  • vykazuje protinádorové účinky
  • podporuje příznivé hojení ran
RNDr. Petr Fořt, CSc. :
Dr. Petr Fořt je uznávaným odborníkem na biochemii, fyziologii, dietologii a výživu i ve vrcholovém sportu. Působil v realizačních týmech českých sportovních reprezentací a je autorem více jak 20 knih.

Jaký je mechanismus působení CLA?
Teprve nedávno přinesla věda výklad mechanismu působení CLA při kontrole hmotnosti a podpoře svalového růstu. O enzymu lipáze je známo, že přispívá k uvolňování tuku z tukových buněk. CLA lipázu aktivuje, takže účinkem CLA se uvolní více mastných kyselin z tukových zásob do krevního oběhu, který je přenáší do mitochondrií svalových buněk, kde se spalují. Lipoproteinlipáza naopak podporuje transport tělesných mastných kyselin do tukových buněk a CLA její aktivitu oslabuje (inhibuje), takže tuk má menší sklony k ukládání.
Na University of Memphis (USA) užívaly dvě skupiny (po 27 osobách) zkušených fitness trenérů CLA (5600 mg/den) nebo placebo (olivový olej). Ve skupině s CLA se zvýšily silové výkony v benčpresu a leg-pressu v průměru o 13,6 kg/měsíc, zatímco ve skupině s placebem pouze o 4,3 kg.
Na Kent State University užívaly dvě skupiny (po 24 osobách) začínajících kulturistů buď 7200 mg CLA/den, nebo placebo (rostlinný olej). Po šestitýdenním tréninku dosáhla skupina s CLA pozoruhodných výsledků při budování svalové hmoty a nárůstu síly. Přírůstky celkové svalové hmoty, obvodu bicepsu a nárůst síly byl téměř o 100 % vyšší než u skupiny, která užívala placebo.
Za doporučenou denní dávku pro běžnou populaci, usilující o kontrolu hmotnosti, se považuje 100–300 mg denně. U sportovců, kteří chtějí ztratit co nejvíce tuku, podpořit svalový růst a výkon se osvědčilo dávkování 3000 mg/den, které se také doporučuje při obezitě. Zatím nebyly nalezeny žádné vedlejší účinky CLA.


Doporučená dávkaCLA je 3,2g denně. Tuto dávku doporučuji studie, které se snaží prokázat vliv CLA na hubnutí.
Bere se denně po dobu minimálně 12 týdnů.



 






   DOPLŇKY - související články


Konkrétní účinné látky v doplňcích výživy.Seznam všech doplňků (v diskusi)Proteiny - co dnes nejlépe koupit pro ochranu svalové hmotyZhubnout - co dnes nejlépe koupit pro hubnutí
Nejlepší protein pro hubnutíSpalovač tuků - jak brát silné stimulanty pro hubnutí i před tréninkemObrovské svaly - jaké fitness doplňky výživy dnes nejlépe koupit pro nabrání svalové hmotyGainer a Protein - návod jak brát gainer a protein pořádně
Fitness doplňky výživy před tréninkemJaké doplňky nejlépe brát po tréninkuVýživa - shrnutí pro všechnyVitamíny a Minerály






   DISKUSE


Své dotazy můžete napsat do diskuse k tomuto článku (případně založit nové téma).




  Seznam článků na F-sportu  ⋅  Tabulky  ⋅  Sitemap  ⋅   Kontakty     SLEDUJTE NÁS: