Svět zkušeností a výsledků pro Váš maximální výkon už od roku 2003, připojte se ...

Rozdáváme dáreček ke každé objednávce nad 999 Kč
10g tester Assassins Pump + ExploMax 250ml ZDARMA.
E-SHOP    DISKUSE    RADY, informace a články 

  Hubnutí Nabírání Rysování  ⋅  Tréninky Cviky  ⋅  Výživa a doplňky Látky v doplňcích  ⋅  Jídelníčky Recepty  ⋅   Motivační galerie  Členové diskuse  

0

Jaké sacharidy jsou v jakém jídle


  1.11.2006 - Martin - 60643 shlédnutí

 Praktické posuzování délky sacharidů v reálných podmínkách.



Eshop s fitness doplňky výživy


Toto není studie ani vyčerpávající návod, spíše takové nasměrování pro praktické posouzení zdrojů sacharidů v běžném životě. Je spoustu dotazů na to zda tuto potravinu ano či nee, zda to či ono má dlouhé nebo střední sachry. Některé z Vás potom zajímá podle čeho se to da posoudit. Zde tedy vypíšu několik informací a směrů ze kterých vycházím a které mezi sebou kombinuji. Klidně mi můžete přispět upřesněním nebo dalším nápadem na f-sport@f-sport.cz

Začněme jednotlivostma a nakonec už půjde vidět jak to poskládat.

Ovoce
Ovoce se skládá hlavně z vody, pak z fruktozy a pokud má nějakou šlupku, tak z vlákniny. Co je fruktoza je napsáno v článku o sachrech. Ovoce tedy raději jen po cvičení.

Zelenina
Zde máme několik druhů.
- Kořenová je zásobníkem energie proto se podle druhu se pohybuje od jednoduchých cukrů až po středně krátké. Tedy nebrat.
- Pícniny jsou většinou vyšlechtěné pro svůj vyšší obsah mastných kyselin nebo jednodušších sachrů a tedy i na kukuřici, hrách, fazole a pod. je třeba dávat pozor. Tedy jen omezeně.
- Největší obsah vlákniny maji méně stravitelné formy zeleniny jako papriky a saláty. Takže s chutí do nich.

Těstoviny vs rýže
Klíček k luštění rozdílu mezi rýži a špagetami a k pochopení pečiva jsou enzymy. Enzymy v obilí pomáhají k rozložení dlouhých až nestravitelných sacharidů na kratší řetězce. V přírodě jsou tyto procesy vyvolané okolními podmínkama, v kuchyní se to nazývá naklíčení. Spuštěním případně urychlením tohoto procesu se začínají zkracovat sacharidové řetězce v dané obilovině. Tento proces záleží na množství enzymu v zrnu na teplotě a na velikosti aktivní plochy = pomletí. Veškeré tyto procesy maji potom vliv na konečnou délku sacharidů v potravině. Už z toho tedy plyne, že veškeré těstoviny maji díky pomletí větši šanci na větši zkrácení sacharidových řetězců. Na druhou stranu právě proto se těstoviny dělají kratší dobu.
A právě vaření či pečení urychlují tyto procesy a tak nám umožňuji jíst i jídlo, které by pro nás bylo jinak nestravitelné. Ovšem zároveň zkracuji sacharidové řetězce. Proto se do některých jídel dávají činidla typu kvásek - zvyšuji množství enzymů pro reakci štěpení sacharidů.
Tyto všeobecné pravidla jde aplikovat na veškeré pečivo, suchary, dexiky, rýži, knedlíky i těstoviny.

Slazení a sladkostí
Toto snad ani netřeba rozebírat. Aby to bylo dobré dá se tam jednoduchý cukr. To platí pro spoustu, bohužel i "dietních a fitness" jídel. To že tam dají nějaký speciální cukr nic neřeší spíše v důsledku zhorší.

Mléčné výrobky
Tohle je skrytý cukr často v mléčných výrobcích. V běžném mléčném výrobku je veškerý udaný sacharid jednoduchý cukr - laktoza s tím je třeba počítat. Většinou však výhody mlečného výrobku převáží tuto nevýhodu, jen je to třeba mít na paměti, při dalším doslazování takových jídel.

A co tuky a další látky
A aby to nebylo tak jednoduché, tak ještě záleží na obsahu a typu tuků a dokonce i na tom co budou dělat ony enzymy a steroly v našem organismu. Právě tyto drobné vlivy mnohdy dělají rozdíl mezi jídlem "nabíracím" a "hubnoucím".

No a v praxi je třeba podle složení popřemýšlet co a jak výrobce do daného produktu dal a jak to následně zpracoval. Často se pak velmi dietně se tvářící jídlo odhalí jako směs velmi krátkých cukrů. Je proto třeba hlídat zdravé jídla (nezaměňovat za hubnoucí), jídla bez tuků (většinou s mořem cukrů) a jídla bez cukrů (většinou s mořem tuků) a specialitka jsou jídla bez přidaného cukru - ty obsahuji přírodní krátký cukr a ještě i tuk. Vybírejte tedy s rozumem a nebojte se zeptat.


související články

  1.  Sacharidy - vše co o nich potřebujete vědět
  2.  Výživa - shrnutí pro všechny
  3.  Co máte mít v ledničce
  4.  Proč nás honí mlsná

Diskuse k článku:


  Seznam článků na F-sportu  ⋅  Tabulky  ⋅  Sitemap  ⋅   Kontakty     SLEDUJTE NÁS: